woensdag 4 juni 2008

The next botox

Deze morgen gehoord op de radio:
"Allergan, de maker van Botox, heeft een (positief) neveneffect ontdekt in haar product Lumigan. Inname van dit product zou immers ook de groei van wimpers bevorderen. Allergan heeft nu een dossier ingediend bij the Food&Drug Administration, om een licentie te verkrijgen om Lumilash (de commerciele naam waaronder het zou opereren) voor estetische doeleinden te verkopen in de States. Het zou wel enkel met doktersvoorschrift te verkrijgen zijn."

Serieus? Hoe komen ze er toch op? Mijn eerste bedenking was medisch. Onmiddellijk daarna had ik een bedenking van een meer practische aard: bij welke arts kan je in godsnaam terecht om dit product voorgeschreven te krijgen? Vooral in Europa (of Belgie) lijkt me dat een probleem. Ik heb nog nooit van de huisarts een voorschrift voor louter estetisch gebruik gekregen (ok, met uitzondering van de dermatoloog dan). Je moet serieus ziek zijn om een voorschrift te krijgen - dat is toch mijn ervaring.

Maar - je raadt het al - hier is dat minder een probleem. Onze huisarts, Dr. Joffee, is een fantastische dokter. Jong, heeft zijn eigen praktijk en zelfs een website en neemt uitgebreid de tijd voor zijn patienten. Als je gaat voor een verkoudheid, vraagt hij je gegarandeerd om nog eens terug te komen voor een 1uur durende algemene -jaarlijkse- checkup. Preventief. Heel professioneel.
Maar ik was niet voorbereid op die eerste keer in de wachtzaal, toen ik van de receptioniste een foldertje/reclamebrochure overhandigd kreeg. Blijkt dat je bij onze huisarts naast algemene geneeskunde (huis, tuin en keukenkwaaltjes) ook terechtkan voor je maandelijkse botoxspuit en restylane. En dat blijkt de normaalste zaak van de wereld. Serieus!

Geen opmerkingen: