zondag 25 januari 2009

We love the US

Soms klinken we een beetje cynisch als we schrijven over het leven in de US en over Amerikanen in t algemeen. Maar dat is zeker niet zo bedoeld, wel integendeel. We vinden het fantastisch hier. Het leven is hier ook zo makkelijk en practisch en ik besef maar al te goed hoe moeilijk ik het ongetwijfeld zou hebben om terug te wennen aan Belgie.

1 van de dingen die ik absoluut geweldig vind, is de hele shopping experience.

Boodschappen doen is hier pure luxe:
- extra brede rayons : je moet niet steeds de karren van andere mensen verplaatsen om door te kunnen;
- karretjes zonder muntjes: geen gezoek naar die ene Euro die je natuurlijk niet op zak hebt om de kar te kunnen ontlenen, waardoor je dan maar mandje verder moet...terwijl je net een hele voorraad water ging inslaan;
- geen gestress aan de kassa om alles op tijd in de zakjes te laden voordat alles van de band afrolt omdat de cassiere zo verdomd snel is: hier wordt alles gewoon voor jou ingeladen in zakjes - en in de kar geplaatst! (je mag wel niet moeilijk doen over wat samen in een zakje gaat: ze maken er hier geen probleem van om shampoo en vlees gewoon samen te gooien);
- geen uren aanschuiven aan de kassa: meestal zijn er wel 10 kassas tegelijkertijd open;
- je moet nog naar de bank: geen probleem: er is in iedere supermarkt wel een bankfiliaal aanwezig. En een Starbucks. Lekker makkelijk;
- nog iets nodig om 11u 's avonds? No problemo: de winkel is 24/7 open! Nachtwinkels (met de daarmee verbonden gure types) zie je hier dan ook niet.
- ooit al eens een WC gezocht in de GB? Ook dat is hier geen probleem.
- en last but not least: de auto is ingeladen...en wat nu met het karretje...? Gewoon op de parking achterlaten. Hier worden jobs gecreerd door mensen op de parking in te zetten en karretjes op te halen.

Ik hoor van expats die in belgie wonen hoe stresserend zij winkelen vinden. Vroeger snapte ik dat niet, maar nu... Het is trouwens opvallend dat je de pas ingeweken europeanen er zo uithaalt in de winkel: die doen nog heel erg hun best om de cassieres te helpen met het inladen van de spulletjes. En geloof me, de kassajuffen weten op dat moment echt niet wat er gebeurt en zijn dan helemaal de kluts kwijt . Na een aantal weken leer je dat vanzelf wel af. Ik sta nu zelf ook al helemaal passief te wachten tot ik mag betalen.

En dan is er nog de terugbreng policy: alles wat je hier koopt kan je terugbrengen - zonder enig probleem. Of het nu gaat om kleren, decoratiespullen of etenswaren (ongeopend, weliswaar)...daar wordt niet moeilijk over gedaan. Ik heb al talloze dingen teruggebracht naar de winkel, omdat de kleur uiteindelijk niet helemaal goed was, omdat ik het toch niet nodig had of zelfs de kalkoen die te groot bleek (zie de post over thanksgiving). En deze week was er nog de humidifier. Ik had een luchtbevochtiger gekocht maar na een week vond ik echt dat die teveel lawaai maakte. Ik heb het ding afgewassen, terug ingepakt en naar de winkel teruggebracht (en erbij verteld dat ik het wel degelijk gebruikt had - de filter was helemaal nat). Wat dacht je: geen enkel probleem - mijn credit kaart werd met een glimlach gecrediteerd. Wat een service.

Geen opmerkingen: