maandag 26 januari 2009

Statische electriek

Droge lucht en statische electriciteit - hoe vaak krijg je daarmee te maken? Van wat ik me herinner in Vlaanderen: niet zo heel veel. Daar is het grootste probleem toch vooral vochtigheid, niet?
Ik was daarom niet voorbereid op de droge lucht hier. En ik ben nu niet bepaald een watje dat gaat klagen over een beetje droogte, maar je weet dat er iets mis is als je lippen al 2 maanden gesprongen zijn van de droogte, je de was niet uit de droogtrommel kan halen zonder dat je letterlijk de groene electrische vonken ziet knetteren, en je bij iedere aanraking van een lichtschakelaar een kleine voltlading door je vingers voelt gaan. Wanneer je nieuwe lakens hebt opgelegd en dan in het donker met je hand over de lakens wrijft, dan krijg je - zonder overdrijven - vonken! Ik heb soms bijna geen leeslampje meer nodig 's nachts...

Enfin, dit alles om te zeggen dat de lucht heel erg droog is.

En ik was het nu beu, mijn verkoudheid wil door die droge lucht maar niet genezen, dus ik heb nu een humidifier (luchtbevochtiger?) gekocht. We hadden eerst een klassiek, saai model geprobeerd, maar dat maakte teveel lawaai, dus zijn we overgeschakeld naar een model uit de kindercollectie van Crane: schattig he!

Geen opmerkingen: