zondag 18 januari 2009

Inauguration day

Deze week is een speciale week: inauguration day komt eraan. De hele wereld kijkt er met heel veel verwachtingen naar uit. En wij zitten er met onze neus op. Al weken worden we gebombardeerd met waarschuwingen over welke straten afgesloten zullen zijn, welke diensten sluiten, maak aub een emergency plan op voor als je die dag toch naar buiten zou willen gaan (bv, als je naar het werk zou willen rijden en zeker - als je zo gek bent - als je van plan bent om naar DC zelf te gaan). Ik heb besloten om er niet aan mee te doen. Ik weet dat het een "historische" dag is, maar ik heb de moed niet om al om 5u s ochtends de metro te nemem, uren aan te schuiven aan de checkpoints en in die hele mensenmassa verdwaald te raken...want ik ben er zeker van, op dat ogenblik zou Charlie beslissen om ook van zich te laten horen. En bovendien, ik heb het niet graag koud, en voor de lol op 20 januari in de vrieskou buiten gaan staan...nee. Ik ga dus gewoon werken, maar ik denk dat ik de enige daar zal zijn - als ik er al geraak, tenminste.

Het valt me op hoe gemotiveerd iedereen is om toch naar de festiviteiten te gaan. Mijn baas, bijvoorbeeld, heeft besloten om met vrouw en kinderen de nacht door te brengen op het kantoor van zijn echtgenote (gelegen in het centrum van DC), omdat ze op die manier s morgens al onmiddellijk de beste plaats kunnen uitkiezen om de parade op te wachten. Vrienden van ons gaan met de fiets van Virginia naar de hoofdstad (alle bruggen die Virginia met DC verbinden zijn afgesloten voor het verkeer, alleen fietsers mogen erover). 90% van mijn collegas offeren 1 van hun luttele 10 vakantiedagen op om de feestelijkheden hetzij van thuis, hetzij ter plaatse te volgen. ... maar het is allemaal ook live op CNN te volgen dus ik kijk wel van op mijn bureau. Ook de commerce doet mee: overal kan je inauguration specials en deals vinden. Cupcakes met de presidentiele zegel op (in marsepein), taarten met de afbeelding van de nieuwe first family, nieuwe smaken ijs ("Yes PeCan" van Ben & Jerry's), ik heb zelfs een blok Gouda gevonden in het vak van de inauguration specials... ik wist niet dat Nederland er ook voor iets tussenzat.

Ik weet zeker dat er heel veel lezers in Belgie niet snappen dat ik niet meer moeite doe om erbij te zijn, zeker nu we op een boogscheut van alles verwijderd zijn. Maar serieus, zou je zelf nog gaan als je onderstaande lijst van verboden items leest?

- firearms (either real or simulated)
- ammunition
- explosives of any kind (including fireworks)
- knives, blades, or sharp objects (of any length)
- mace and/or pepper spray
- sticks or poles
- pocket or hand tools, such as "leatherman"
- packages
- backpacks
- large bags
- duffle bags
- suitcases
- weapons of any kind
- aerosols
- supports for signs and placards
- packages
- coolers
- thermoses, thermal or glass containers
- strollers
- umbrellas

- bags exceeding size restrictions (8"x6"x4") (das echt niet zo groot)
- laser pointers
- animals other than helper/guide dogs
- structures (???)
- bicycles
- signs and posters
- animals (other than service animals)
- alcoholic beverages
- other items that may pose a threat to the security of the event as determined by and at the discretion of the security screeners


Ik denk dat er echt heel veel mensen niet door de checkpoints gaan geraken...

Maar DC is er klaar voor. De hele week zijn er overal toilethokjes geplaatst (1 toiletcabine per geschatte 300 bezoekers...geloof me, het lijkt alsof de stad enkel nog uit "porterpotty's" bestaat), alle straten zijn autovrij gemaakt en het grote concert op de mall was gisteren een gigantisch succes. Het wordt ongetwijfeld een onvergetelijke dag voor velen, maar ons zal je dus niet zien op het journaal.

1 opmerking:

Papsy zei

Nog een reden waarom Marc niet naar Inauguration Day gaat : het is niet aan zijn
uitverkoren memorial, die van Jefferson