vrijdag 8 augustus 2008

Moet er nog limonade zijn?

In Amerika gaat het allemaal om charity: ik schrok er ook van, maar Amerikanen geven gemiddeld 5-10% van hun loon aan goede doelen (de kerk, kankerfondsen, veteranen, soepkeukens, publieke radio, etc…). Marc draagt ook zijn steentje bij en zo zijn we lid geworden van het Kennedy Center (theater en opera – niet gesubsidieerd) en van de Smitsonians (aangezien alle musea gratis zijn moeten ze ergens hun fondsen halen).

Elke dag krijgen we ook talloze telefoontjes van allerhande “nuttige” organisaties -de brandweer, politie, burgemeester- met de vraag om hun werking (lees: het jaarlijks bal) te steunen. Op de vraag van de politie zijn we toen ingegaan… we kregen daarvoor we een mooie sticker en zo hoopten we boetes te vermijden…ja, dat was inderdaad onze hoofdmotivatie: "De politie, uw vriend". Al moet ik er eerlijkerwijze wel bijvertellen dat Marc heeft overwogen om volunteer firefighter te worden, en dus de brandweer niet financieel maar in daden bij te staan. De verplichte overnachting in de kazerne heeft hem echter anders doen beslissen.

Daarnaast krijgen we op 't werk ook jaarlijks de vraag om een goed doel te steunen en de werkgever past dan het dubbele bij. Niet gezeverd, iedereen doet daaraan mee … puur uit goed fatsoen, niet omdat het bovendien ook aftrekbaar is (probeer dat maar eens aan een echte Belg uit te leggen).

Dus daarom doe ik volgende week ook mee aan een goed project: geld inzamelen voor onderzoek tegen kinderkanker. En we doen dit op een heel Amerikaanse manier: de lemonade stand. We moeten zelf onze stand ontwerpen en dan zoveel mogelijk limonade verkopen. Ik ben weer eens uitgekozen om een handje te helpen bij onze 4 executives (diezelfde die in juni ook in NY waren en voor dag en dauw gingen joggen, inderdaad). Volgens mij hadden ze blondje nodig om de boel op te vrolijken.

Zo ziet een lemonade stand eruit. En ja, we moeten allemaal een geel t-shirt aan, en da's nu juist niet mijn kleur ...


Ik betwijfel ten zeerste ik dat 5 volwassenen evenveel kunnen ophalen als zo’n schattig meisje.

Dus wie volgende vrijdag tussen 10 en 3 bij de Giant in Herndon zou passeren, kom dan aub langs om onze kas (en het kinderkankerfonds) te spijzen!

Geen opmerkingen: