maandag 6 augustus 2012

Gotta love...

…online shopping!

Ik winkel niet graag, niet voor kleren en ook niet voor eten. En zeker niet voor grote dozen pampers die de hele kar in beslag nemen. Ik heb dat van mijn mama, die gaat ook niet graag shoppen, tenzij misschien naar de Gamma (bestaat dat trouwens nog?).  Een groot geluk voor mij en voor de amerikaanse economy, dat er zoiets als online shopping bestaat. Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het online bestellen. Eigenlijk moet je al bijna je huis niet meer uit. Alle kinderschoenen en -kleren, pampers, vochtige doekskes, zepen (waspoeders, douche- etc), speelgoed, boeken, etc, wordt bij ons online gekocht. OK, het is nogal kindgericht in ons huishouden, maar dat zijn nu eenmaal de dingen die we het meest nodig hebben.

2 jaar geleden viel het me op dat online shopping in Belgie nog een beetje moeilijk ligt:
- de meeste winkels hebben geen webwinkel;
- als er dan wel een webwinkel is, is de website zo verschrikkelijk moeilijk om te navigeren dat je er na 5 minuten simpel van wordt;
- de goeie online winkels zijn meestal beperkt tot heel specifieke nicheproducten (schattige dure t-shirtjes; exclusief speelgoed; etc)
- leveringskosten belachelijk hoog zijn: ik ben daar eerlijk in, ik betaal niet graag nog 15 EUR bovenop een bestelling van 20 EUR;
- leveringstijden laaaaaaang duren: zelden of nooit een betaalbare levering onder 4 dagen gezien. En eerlijk is eerlijk, als ik iets koop wil ik dat eigenlijk onmiddellijk in mijn handen hebben.
- de levering tout-court een ongeloofelijk probleem is als het pakket niet in de brievenbusgleuf past. Want als je niet thuis bent als ze komen afleveren, dan mag je nog naar het postkantoor lopen of een volmacht invullen, liefst nog met kopie van identiteitskaart, alsof dat iedereen dat standaard in de schuif heeft liggen. Dat is niet de schuld van de webwinkel natuurlijk, wel van de post/koerierdiensten. Afin… ik vond dat toch altijd een frustrerende zaak.

Niet hier. Alles is hier ingesteld om het de online shopper zo makkelijk mogelijk te maken. Behalve misschien die exclusieve haute-couture boutique, die je hier in Texas toch al niet vindt, heeft iedere winkel een overzichtelijke webwinkel. Leveringskosten zijn meestal aan een laag vast bedrag. Sommige winkels (mijn favoriete webwinkel diapers.com bijvoorbeeld) geven zelfs gratis levering binnen de 2 dagen. Dat is service. En ik heb niet de indruk dat de producten zoveel duurder zijn dan gewoon in de supermarkt. Oh, en mocht de maat of de kleur of de kwaliteit u niet aanstaan, dan stuur je het gewoon gratis terug naar de winkel. Je print een verzendbon via de website van de winkel, je houdt een fedEx of UPS-camionette tegen die juist door de straat passeert, en klaar is kees. Geen 3 uur aanschuiven in het plaatselijke postkantoor.

Maar het aller-aller-vrolijkst word ik van de levering zelf. Want behalve voor Apple producten (daar moet je voor aftekenen bij levering), wordt alles gewoon aan de voordeur achtergelaten.

Als je 's avonds na een lange werkdag thuiskomt, dan word je heel blij om dit voor de deur te zien staan:


En de kids ook...

Win-win voor iedereen.

1 opmerking:

Julie zei

Siri, sedert de komst van de 2-ling ben ik ook fan geworden van online-shoppen !! de Belgische winkels hinken inderdaad wat achter maar als je naar Nederland of Frankrijk gaat kijken vind je heel wat onminewinkels voor o.a.babygerief. Het is er bovendien veel goedkoper dan het dure Belgenland en het wordt aan de deur geleverd. Ik heb mijn baby-eetstoelen, buggy, babyslofjes enz..allemaal via internet gekocht. Op internet heb je ook een ruimer aanbod. Onze postbode laat de pakjes ook gewoon aan de deur hoor. Dus, moest je ooit terug komen naar België moet je niet vrezen dat je niets meer online kan bestellen ;-)
De elektro-zaken zoals krefel verkopen ook online en leveren aan huis.
groetjes !!