donderdag 24 maart 2011

Back to school

Ik ben momenteel een SAHM. Een Stay At Home Mom. Bij deze wil ik alvast mijn oprecht respect uiten voor alle SHAMs, en een welgemeende dank u zeggen aan onze mama's, die thuis waren toen wij klein waren en altijd voor ons klaarstonden.

Meestal zie ik er zo uit als ik boodschappen ga doen, maar dan zonder haar en make-up gedaan...


Maar eigenlijk speel ik een beetje vals in mijn SHAM zijn. Want ik heb er maar 1tje thuis, Caitlin hebben we gewoon terug naar school gestuurd. Op eigen verzoek. We hebben een heel leuke day care/school gevonden vlak bij ons huis, waar ze na 2 weken toch helemaal ingeburgerd was. Dat is heel wat, want het moet voor haar toch wel een cultuurshock zijn geweest: van een  ieder-doet-z'n-ding sfeertje (in Caitlin's geval: de hele dag van de glijbaan afgaan), naar een super gestructureerde klassikale omgeving. Maar ze doet het ongeloofelijk goed, is super flink en is al helemaal thuis in haar klasje. Het bewijs? In het weekend hebben we hier altijd een klein drama omdat ze dan niet naar "Amok" kan (haar juf).

De school doet erg z'n best. Voor de 2jarigen worden de volgende activiteiten georganiseerd bovenop het standaard curriculum:
- toddler yoga op dinsdag (hoe ze Caitlin stil op een mat kunnen laten zitten in lotushouding is mij een volstrekt raadsel)
- bible study (1 uurtje) op woensdag. Ja, we wonen immers in de US en daarbovenop ook nog eens in de Bible belt. Het thema deze week was "forgiveness". Maar voor een spookje dat het concept "nee" nog niet goed onder de knie heeft, weet ik niet hoeveel forgiveness er zal blijven hangen.
- Spaanse les (1uurtje) op maandag.
- Koken met de chef: 1 keer per maand mogen de kleuters meehelpen in de keuken van de school. Van deze nieuw verworven skill heb ik thuis echter nog niet zoveel gemerkt.

Ook het eten is helemaal anders dan in Belgie. Want hier krijgen ze geen patatjes met een groente en een stukje vlees voorgeschoteld. De afgelopen week heeft Caitlin op school het volgende gegeten: Chicken fried Steak (??), Baked Ziti (??), Mac and Cheese, Chicken Enchilada en Pizza.
Er komt met andere woorden altijd veel kip, kaas en room aan te pas. En ze vindt dit ook super lekker, want ze vraagt blijkbaar altijd om een dubbele portie. Behalve van de Taco's, die vielen minder in de smaak.

Verder heeft ze:
- al veel vriendjes gemaakt (meer dan mama),
- leert ze zich steeds beter uitdrukken in het engels, al zijn Marc en ik de enigen die haar verstaan.
- kan ze op weekdagen een hele dag zonder tuutje - een echte doorbraak
- doet ze haar middagdutje op een dun matje op de grond, waardoor ze nu tegenwoordig ook thuis de hele tijd met kleine tapijtjes in de weer is
- kan ze haar kleuren al (wewwow = yellow, GREEN! (die herkent ze altijd) en Owanch=orange)
- kan ze alle cijfers herkennen (bebben (7), EET! (8) en Foow (4)). Het is echt super schattig om haar bezig te horen.

En natuurlijk is er ook huiswerk, maar dan vooral voor de mama's. Iedere maand wordt er een feestje georganiseerd in de klas, en dan wordt van de kindjes (lees: mama) verwacht dat die bepaalde items meebrengen die passen in het thema (snack, servetjes, ballonnen, activiteit, drank, party favor en decoratie). We hebben het hardleers ondervonden toen bleek dat Caitlin verwacht werd om voor St Patricks day groene cupcakes mee te brengen. Maar haar mama wist dus duidelijk van niks...ocharme het spookje. Dus nu heb ik de lijst mee naar huis gekregen en op 20 maart moet ik zorgen voor 30 eitjes met treats in (snoepjes, koekjes, een prul) en voor het zomerfeest moet ik parasolletjes voor in de drankjes meebrengen. Liefst gepersonaliseerd... Dat belooft voor Kerstmis, want dan worden echt alle registers opengetrokken.

Sweet Caitlin, if you ever read this blog, daddy and I want you to know how proud we are of you! You transitioned so nicely, as if it was the easiest thing to do. You are such a precious, sweet, lovely, smart and happy little girl and we love you so much! (and Jack too, of course).

En na heel deze boterham, nog een paar fotootjes van deze ochtend, klaar om naar school te gaan.

 Wie neem ik mee naar school? Mijn Uki, of die van Jack? Of alletwee?

Komaan mama, opschieten!

Heerlijk, het rijk voor mij alleen!

Geen opmerkingen: