dinsdag 21 februari 2012

Jury Duty! Joepie!

Gisteren kreeg ik een officieel uitziende brief in de bus.
Het feit dat in grote rode letters "Important - Please read - Official Jury Summons for Montgomery County, TX" op de envelop stond, maakte dat de inhoud niet echt meer een verrassing was. Inderdaad, ik ben opgeroepen om in een jury te zetelen! Niet een jury voor een paardenshow of zo, nee, een echte jury "van het gerecht" zoals Marc dat zo mooi zegt. Ik werd al eens in 2010 opgeroepen maar aangezien we toen al terug in Belgie waren, had ik een valabel excuus om mij te verexcuseren.

Mijn eerste reactie bij het zien van de brief: Joepie! Tja, ik ben nu eenmaal zo. Net zoals ik het leuk vond om te zetelen in kies- en telbureaus bij de verkiezingen (ondertussen al 4 keer gedaan in 3 verschillende gemeenten), en ik heel stiekem heb overwogen om mij als vrijwilliger daarvoor op te geven. Ik heb nu eenmaal een groot gevoel voor burgerzin. En mogelijks is dit pure beroepsmisvorming, maar ik ben oprecht geinteresseerd in het juridisch systeem. Er eventjes terug deel van uitmaken lijkt mij een hele belevenis.

Maar wellicht heb ik teveel naar Matlock, Ally McBeal, The Practice, Suits, Franklin & Bash, …  gekeken en verwacht ik er net een tikkeltje teveel van. De kans is groot dat het gaat het om een verkeerszaak waar een drunk driver - daar lachen ze in TX niet mee! - een armadillo heeft overreden. Of iets met immigratie. Of een gestolen paard. Of een combinatie van alle voorgaanden. Maar toch, ik vind het nog steeds leuk.

Op 19 maart om 9u moet ik me aanbieden in de rechtzaal van de Honorable Judge Stewart. En dan moet ik nog de selectie doorstaan, denk ik. Ik zie al beelden voor mij van honderden opgeroepen potentiele juryleden, die dan 1 voor 1 ondervraagd worden zodat de advocaten van iedere partij elk 6 juryleden kunnen uitkiezen.

Dus de vraag die mij nu het meest bezighoudt, is of mijn niet-Texaans accent in mijn voor- of nadeel zal werken???

Duim even mee met mij dat ik gekozen wordt op de 19de, dat wordt meteen ook een leuk blogverhaal.

Wordt (hopelijk) vervolgd...

Geen opmerkingen: