donderdag 29 mei 2008

Klant is Koning

Klantenservice en dienst na verkoop zijn legendarisch in Belgie en in de US. In Belgie wegens het gebrek daaraan (ik herinner een artikel in de Knack over "kloteklanten") en in de US omdat het allomtegenwoordig is. Hier is de Klant wel degelijk altijd Koning.

Aangekochte artikelen kunnen altijd teruggebracht worden en je bent niet verplicht om "store credit" (bon van de betreffende winkel) te aanvaarden. Het wordt gewoon teruggestort op je bankcontactkaart. No questions asked. Zelfs al was de aankoop maanden geleden, zit het etiket er niet meer aan, ben je het kasticket kwijt... Probeer maar eens om bij Massimo om een truitje terug te brengen. Gegarandeerd onmogelijk.

Hier dus wel. Al gebeurt het ook soms - nvdr: geregeld - dat iets wordt gebruikt of gedragen (vaak met de etiketten er nog aan!) en dan teruggebracht naar de winkel. Tja, dat is dan keerzijde van die liberale terugneem politiek. Zo kochten wij ooit een stofzuiger (nieuw in de doos), en toen we thuiskwamen bleek de stofzuigzak reeds vol - met stof van andere mensen. Jakkes. We konden die stofzuiger dan wel probleemloos terugbrengen.

Maar we hebben ook al een paar keer de grappige kant ervan mogen meemaken.

Zo kochten we onlangs een nieuwe zetel. Toen we de bestelling hadden geplaatst, kregen we de dag erop een handgeschreven bedankkaartje van Carolyn (de verkoopster) in de bus. De dag daarop een telefoontje van Carolyn om te vragen of we haar kaartje hadden gekregen en in de weken voorafgaand aan de levering kregen we een wekelijks een telefonische update over waar de zetel zich bevond. Daags voor de levering nog een telefoontje om te laten weten dat ze zouden terugbellen na de levering. Dag van de levering een telefoontje om te horen of de levering goed was verlopen. En daags na de levering ontvingen we een tweede handgeschreven bedankkaartje van Carolyn. En vandaag, 4 dagen na de levering, liet Carolyn het volgende berichtje op mijn GSM "thank you so much for the purchase of the sofa, I hope the delivery went well and more importantly, I hope that you and Marc love the sectional and will enjoy it for a very long time. If you have any questions or concerns, please give me a call".

Dit is trouwens niet de eerste keer. Toen Marc onlangs een kostuum kocht bij Bloomingdales, kregen we gelijkaardige kaartjes van Felix.

Geweldig toch! Ik zie ze dat bij de Habitat of de Inno nog niet zo snel doen ;o)

Have a great day en tot binnenkort
Siri

Geen opmerkingen: