dinsdag 20 juni 2017

Economics Fair

Marc is op zakenreis deze week, dus dit is voor mij het ideale moment om een inhaalbeweging te doen wat onze blog betreft. Er zijn in het afgelopen jaar wel een aantal momenten geweest die ik op de blog wou vastleggen, maar waar het nooit van is gekomen.

Een van die dingen was de economics fair voor het tweede leerjaar op school. In 1984 bestond zoiets niet op mijn lagere school in Bassevelde. Ik weet niet hoe het schoolsysteem er tegenwoordig uitziet in Belgie, dus ik weet niet of het in Belgie ook bestaat, maar voor mij was het in ieder geval een nieuw begrip. Na het lezen van de brief die we erover kregen van school, was het ook iets waar ik geweldig tegenop zag...

Het principe is als volgt (voor iedereen die dit ook niet kent): in de maand april zouden de economische basisprincipes aan de kinderen worden aangeleerd. Prijszetting, vraag-en aanbod, inflatie, deflatie, etc (allemaal termen waarmee ik in het middelbaar werd geconfronteerd). Enfin. Om dat in de praktijk aan de kinderen aan te leren, werd een soort markt georganiseerd en ieder kind moest een standje hebben met zelfgemaakte producten. 60 stuks zelfgemaakte dingen -niet eetbaar!. Tijdens de maand april konden de kinderen ook "geld" verdienen met goed gedrag en goede cijfers. Geld dat ze dan zouden mogen besteden op de markt....om prullen aan te kopen die hun vriendjes hadden ineengeknutseld.

Ze moesten voor hun product een poster maken (marketing) en beslissen wat de verkoopprijs per stuk zou zijn, met de bedoeling om op het einde van de markt helemaal uitverkocht te zijn.

Dat was dus mijn grootste probleem. Wat o wat zou Caitlin knutselen? Ze moest het zelf kunnen doen en ze moest 60 stuks maken.... Maar wonder boven wonder had zij onmiddellijk een idee: zeebloemen! Ze wou absoluut papieren bloemen maken die we de afgelopen zomer ook aan zee hadden gemaakt. Super idee. Alleen was ik vergeten dat er toch best wat werk kroop in zo'n bloem. Het werd dus bandwerk: Papsy sneed de papieren stroken op maat, Jack (en de helft van zijn voetbalploeg) vouwden de stroken in accordeons, en Caitlin plooide alles samen. Het heeft een hele week geduurd, maar zie, het resultaat mocht er zijn.

De avond voor de fair werd de poster in elkaar geknutseld, en zie, weer een geniale ingeving van het spookje: een bloem is inderdaad het ideale geschenk voor moederdag.
 De dag van de fair gingen we met de auto naar school, want op de fiets kregen we dat allemaal niet vervoerd.
Gelukkig maar, want toen ik haar 's avonds ging ophalen was haar bloemenwinkel wel uitverkocht, maar had ze een hele zak rommel mee die ze van klasgenoten had gekocht. De helft zwierde ik gelijk in de vuilbak, want ze had wel zeker 10 potjes "slijm" gekocht! Maar ik moet er wel bijzeggen dat sommige klasgenoten heel origineel uit de hoek kwamen. Jack heeft al meteen ideen opgedaan voor zijn economics fair (dat worden geschilderde keien. super idee!)

Caitlin's buit: allemaal aangekocht met het geld dat ze verdiende met voorbeeldig gedrag...
Originele items: een spaarpotje gemaakt van een waterflesje en een tennisbalportefeuille

vlnr: een gechilderde kurk om op je potlood te zetten, pomponhondjes, vogelmagneten en geschilderde keien

Er zaten ook heel veel zelfgemaakte stressballen bij (een ballon opgevuld met rijst of zand)
De brief die we thuiskregen met informatie over de economics fair

Geen opmerkingen: