donderdag 22 oktober 2015

Homework Central

T is niet altijd feest en plezier ten huize MSCJ, er moet namelijk ook iedere dag gewerkt worden. Dat geldt voor mij en Marc, maar ook voor de kindjes. Dus iedere middag als ze thuiskomen van school, krijgen ze een vieruurtje en dan begint homework central.

Ze krijgen allebei op vrijdag hun huiswerk voor de volgende week mee, en het moet dan de volgende vrijdag terug ingeleverd worden. Dat helpt wel, want zo kan je de workload een beetje verdelen over de dagen dat er geen naschoolse activiteiten zijn. Op maandag, bijvoorbeeld, hebben ze allebei Nederlandse school en daarna hebben we meestal geen tijd/energie meer om huiswerk te maken. Di-woe-don-vrij zijn dus huiswerk dagen, en dan ziet de keukentafel er zo uit:
Jack vindt huiswerk maken fantastisch, en zou het liefst al zijn huiswerk op dinsdag afwerken. Caitlin heeft iets meer moeite daarmee, en zou het liefst alles tot donderdag uitstellen. We laten dat uiteraard niet toe en ze moeten van mij elke avond een beetje doen, kwestie van er een gewoonte van te maken voor later.

Afin, samen aan tafel gaat dat wel goed en ze motiveren elkaar ook wel. Caitlin helpt Jack met "moeilijke" woorden, en Jack motiveert Caitlin om stil te zitten.

Soms moet Caitlin nog schrijfopdrachten doen, en dat doet ze graag in mijn bureau. Ik aan het werk aan mijn computer, en mevrouwtje opgekruld in de zetel met haar writing pad.

En op woensdag, terwijl Caitlin voetbal heeft, zorg ik voor Jack en zijn vriendje Sawyer en doen we een extra leesuurtje naast het veld. Heerlijk om die 2 kleine jongens samen te zien lezen.
Jack legt het concept van mini loco uit aan Sawyer (mini loco bestaat niet in de US). 
Tot slot: Caitlin heeft ook voor de Nederlandse school iedere week huiswerk. Ze vroeg me om haar te filmen terwijl ze een Nederlands boek (Ie, een rat) aan het lezen was. Nederlands lezen is voor haar veel moeilijker dan Engels, maar ik vind dat ze dat eigenlijk heel vlot doet en met een prima accent. Soms komt er al eens een hollands accent door, maar door de band valt dat heel goed mee. Ze heeft ook een echte rollende r, terwijl Jack dat niet heeft. Beniewd of hij volgend jaar even vlot Nederlands kan lezen als zijn zus.




Geen opmerkingen: