donderdag 19 januari 2012

ASL

oftewel American Sign Language.

ASL is hier een hot topic. Als op babyforums enquetes worden gedaan over meertaligheid bij babies/peuter/kleuters, antwoordt de meerderheid van de trotse ouders dat hun kindje meertalig is. Op de vraag welke talen worden aangeleerd, verwacht ik hier dan standaard te lezen: Engels/Spaans. Toch blijkt dat meestal Engels te zijn, gecombineerd met een of andere aziatische taal (Chinees/Japans/Vietnamees/Koreaans/...). Maar de koploper is wel degelijk Engels/ASL.  

Toen we Caitlin in Februari vorig jaar inschreven op school in de US, sprak ze nog niet zo veel. Haar zinnetjes bestonden maximaal uit 2 woorden. En dan nog. De juffen bleven vragen of Caitlin wel Engels (lees Texaans) verstond "want ze is toch erg stilletjes". En kan ze kan geen sign language? neen? gasp!

Jack is qua taal net zoals zijn zus. En dan nog ietsje trager. Op 15 maanden zegt hij nog geen enkel woord. Niks. Nada. Hij zegt wel "mamamamamamaamaam"op bijna smekende toon, als hij iets wil en helemaal gefrustreerd wordt omdat niemand naar zijn geschreeuw luistert. Al heeft hij sinds vorige week officieel een eerste half woord: "ba". Dat betekent "bal". Yay, way to go Mr. Jack! 

MAAR, dat was natuurlijk buiten ASL gerekend. Nu blijkt onze jongste toch een vlotte prater te zijn, want hij is volgens zijn juffen serieus onderlegd in sign language. Een echt kwetteraar. En ook ontzettend beleefd, blijkbaar. 

En inderdaad. Die gekke gebaren die hij al een tijdje maakt en waarvan ik dacht dat het een tik was, blijken wel degelijk gebarentaal te zijn. Ocharme Jack, die al maanden probeert dingen te vertellen en dan de pech heeft dat zijn ouders daar geen iota van begrijpen. 

De meest gebruikte tekens (en overigens de enige tekens die ik begrijp) zijn : 

More (vooral gebruikt aan tafel) - en hij eet graag en veel, dus dit teken wordt VEEL gebruikt.

Please (met de hand over de borstkas wrijven). 
Jack doet dit soms met 2 handen tegelijk (bedoelt hij dan "please-please-pleeeaaaase?")

Thank you (hand naar de kin brengen)

En ook dit teken doet Jack meestal met beide handjes, vooral als je hem eten hebt gegeven. 

Yep, hij is inderdaad heel beleefd. 

Ziehier Jack in actie:




We krijgen nu iedere week de "woordjes van de week" mee van de school, zodat we samen met Jack kunnen oefenen. Deze week stonden: broer, groot, klein, varken, lopen en zus op het menu. Dat worden interessante verhaaltjes deze week. 


Wel interessant is dat de pediater niet zo'n voorstander is van sign language, omdat het blijkbaar de taalontwikkeling zou vertragen… Al ben ik heimelijk wel blij dat het momenteel nog relatief stilletjes is in huis.


4 opmerkingen:

Julie zei

wat voor school is dat ! ik zou er mij toch vragen bij stellen....Mijn kind moet leren praten, geen gebarentaal tenzij hij 1 of andere handicap heeft. Ik zou dit zeker niet stimuleren en niet reageren op de gebaren en hem ertoe aanzetten te spreken.
tja die texanen zijn misschien een beetje als onze Antwerpenaren die denken dat hun taal de algemeen gesproken taal is.....
No offense voor de Antwerpenaren die meelezen ;-)

MSCJ zei

yep, ik had in het begin ook wat vragen bij gebarentaal (en zou het zeker zelf nooit aanleren)… MAAR, ik moet wel zeggen dat sinds Jack weet dat we hem begrijpen, hij een pak rustiger en vrolijker is geworden. Vroeger was er nul communicatie en had hij onophoudelijke huilbuien, sliep slecht etc. En sinds we met de gebarentaal zijn beginnen meedoen - in beperkte mate- is hij een heel ander ventje geworden. En hij hoort ons en Caitlin natuurlijk de hele tijd kwetteren, dus ik ben er wel zeker van dat het wel goedkomt met zijn taal. Volgens mijn mama heb ik de eerste 3 jaren van mijn leven NIKS gezegd (kan je je dan inbeelden van mij??) - en dat is duidelijk ook goedgekomen, haha.

Julie zei

nu begrijp ik dat je jouw schade van de eerste drie jaren moet inhalen...;-)
Ik ben ervan overtuigd dat Jack dit ook wel zal doen. En zoals ik dagelijks hoor: jongens doen het toch altijd rustiger aan dan meisjes...ze nemen hun tijd.
ja, als je eindelijk begrijpt wat hij bedoelt zal hij inderdaad sneller rustiger worden en aangenamer zijn in omgang.Bij ons begint Pauline al vaker kuren te hebben en te krijsen als ze niet akkoord is of iets wilt. Dat belooft! En hier leren ze geen gebarentaal ;-) Ze is wat ziekjes geweest en heeft een beetje teveel aandacht gekregen vrees ik. Nu moeten we terug orde op zaken stellen.
vele groetjes uit het sombere Belgiƫ !

MSCJ zei

Nog geen 12 maanden en al kuren ;o) - dat belooft. Plots liggen ze op 3 jarige leeftijd te krijsen op de grond in de supermarkt. Yep, ik heb het over Caitlin en volgens mij past Pauline ook in dat plaatje. Jammer dat we niet samen kunnen gaan shoppen, we hadden dan tenminste samen door de grond kunnen zakken van schaamte !