maandag 24 september 2012

C25K - been there, done that!

Een loopster ben ik nooit geweest. Ik weet nog goed hoe we in t middelbaar in ons blauwe sponsen turnbroekjes rond de speelplaats moesten lopen. Ik bleef soms achter de eik staan wachten tot de groep er weer was om op die manier een rondje minder te moeten doen. Of die verschrikkelijke leger-test, waar je op de beep-toon tussen de lijnen van het basketbalveld moest rennen. Ik startte altijd sterk, maar had het na 3 beepjes meestal al gehad.

Een gymbunny ben ik ook niet echt. Ja, ik heb in de jaren '90 mijn deel van groepslessen gevolgd, van BBB, tot step, tot kickboxing, pilates en calanetics. Maar nooit echt van harte.

Tenminste, dat was het geval tot ik 3 maanden na de geboorte van Caitlin terug aan het werk ging, en mijn collegas Doug & Chuck - mannen met een militaire achtergrond die ook in Irak hadden gediend -  vonden dat het tijd was dat ik eens serieus aan sport ging doen. Ze trokken me 5 dagen per week mee naar de sportschool om intervaltraining en gewichtenroutines te doen… Zo gezegd, zo gedaan, en zo heb ik een redelijk liefdevolle band met bodypump ontwikkeld. Zo lang ik de cardio maar kon ontwijken, was ik allang blij.  Maar toen werd ik zwanger van Jack, en ging die sportroutine weer helemaal de mist in.

En hier ben ik dan, halfweg de 30 en 2 kinderen verder. Een paar dagen niet eten helpt nu plots niet meer om weer in dat "dunne kleedje" te passen. En omdat ik niet meer elke dag in de gym geraak, moest ik een andere oplossing zoeken: het werd hoog tijd om mijn haat-verhouding met lopen aan te pakken.

Begin juni ben ik eraan begonnen, samen met mijn running-buddy Heidi. Veel heb je niet nodig: goeie loopschoenen en 40 minuten. Een loopbuddy, iPod en Couch to 5K (C25K) programma zijn optioneel, maar voor mij wel een deel van mijn succes. Die eerste week was hel. Dan alterneer je 60 seconden lopen met 90 seconden stappen. Ik dacht na die eerste 60 seconden al dat ik ging sterven. Dat klinkt een beetje stom, maar vergeet niet dat het hier in de zomer super warm is. Om 9u is het al rond de 30 graden. Ik geef toe dat ik het een beetje had onderschat. Die eerste week trok ik mijn mooie nieuwe loop-outfit aan (mooie kleren helpen bij mij ook ter motivatie) en ik dacht om 2 vliegen in 1 klap te slaan: op het middaguur gaan lopen zodat ik tegelijkertijd ook maximaal kon bruinen. Right. Na 5 minuten ben ik terug naar ons airco gekoeld huis gestrompeld. Hoe Marc tijdens de zomer 10 km op het middaguur in 40 minuutjes bij elkaar sprint - IEDERE MIDDAG - is mij een volstrekt raadsel.

Maar goed, ik had mijn lesje geleerd. We lopen nu 4 keer per week, om 8u 's morgens. In het begin serieus tegen mijn goesting. De muziek van het loopprogramma was ook bijzonder slecht (beat/rave genre, met een soort van waterval geluid erin, verschrikkelijk). Evy's podcast is jammer genoeg niet meer verkrijgbaar, al weet ik niet hoe blij ik tegenwoordig zou worden van Donna's muziekselectie 10 jaar na datum.

En kijk, wie had dit ooit gedacht? 15 weken verder, vind ik het zelfs leuk.  Verslaafd zou ik niet durven zeggen, maar ik kijk tegenwoordig echt uit naar mijn loopjes. Ik loop de 5K vlotjes binnen het half uur, heb geen last van de warmte meer, en ik kijk er niet meer tegenop om een stukje heuvel-op te moeten lopen. Dat gecombineerd met 2 dagen bodypump per week, durf ik nu rustig zeggen dat ik in heel mijn leven wellicht nog niet fitter ben geweest dan nu.



Neen, ik ben nog niet verslaafd aan lopen, heb zelfs die befaamde runners-high nog niet ontmoet. Ik kom nog steeds met tomaatkop thuis en word soms zelfs nog voorbijgestoken door fietsende kleuters (bergop!). Maar heel af en toe steek ik zelf eens iemand voorbij, of kan ik de hele route al kletsend met Heidi volbrengen, en dan ben ik super trots op mezelf. Echt, als ik dit kan, kan iedereen leren lopen!

Welke lezers lopen ook?  Op welke liedjes lopen jullie goed? Wie heeft een goeie app om vooruitgang/route bij te houden? En is het normaal dat, hoewel ik dit heel leuk vind, ik absoluut geen enkele behoefte heb om te trainen voor 10K?

6 opmerkingen:

Eric zei

Lopen is inderdaad een gezonde bezigheid , ik gebruik al lang de Run Keeper en zorg zelf voor een muziekje.

Het leukste is wel dat je een runlist samenstelt die op bepaalde tijdstippen wat motiverend werkt...

Rik zei

Lopen is heerlijk... Gewoon goeie muziek en een hartslagmeter (nooit in het "rood" gaan!!!) zijn voor mij het geheim... en die runner's high vind ik eigenlijk pas echt aanslaan na 45min of zo... Dan voel ik meestal een "ritme" dat aanvoelt alsof je wel oneindig zou kunnen lopen... Heel koel...

jules zei

hihi siri, zo herkenbaar die middelbare tijd verhalen, hoewel ik niet wist dat jij je achter die boom verstopte ;) . Benno is sinds gisteren ook beginnen lopen. Ik heb op zich veel zin om mee te doen, maar hou het voorlopig bij boodschappen doen met de fiets of te voet...
veel succes nog met het lopen!
en het naaien!!!

dikke zoen,
jules

Kris zei

Ben zelf nog niet zo lang beginnen lopen en voor mij is zo'n tool ook een serieus hulpmiddel. Ik gebruik Endomondo. De eerste die ik vond en best tevreden van. In Juli gestart en nu aan 7KM. Nu nog volhouden nu het sneller donker begint te worden en het weer ook mindert...

MSCJ zei

Thanks voor alle comments!

Ik vind het wel knap, mensen die de runner's high goed kennen of aan de 7k zijn: jullie hebben mij gemotiveerd en ik heb van de slag vandaag 6.5 km gelopen. Nu nog eens de Run Keeper, Endomondo & Map My Run proberen. Statistiekjes, dat heb ik graag. Binnen een maand mijn eerste race, dat helpt ook.

En Jules, fietsen is ook al heel wat! Alleen lastig he, met die boodschappentas aan je stuur. Blij dat ik daarvoor de fietskar heb, maar het ziet er zo raar uit, boodschappen ipv kids in de kar ;o) x

jules zei

fietszakken zijn ook handig hoor ;)